Gaza

Jag har inte kommenterat det i bloggen över huvudtaget. Men jag har haft svårt att komma på vad man ska skriva, situationen känns för absurd. Det sitter 1,5 miljoner människor instängda på en yta som motsvarar halva öland. De har stor brist på el, mat, vatten och midiciner. Samtidigt som en övermäktig krigsmakt bombar dem för fullt. Denna belägring började redan innan hamas raketer började falla över Israel. Raketerna är inget annat än en desperat aktion, och de är dessutom tämligen beskedliga i förhållande till Israels vansinnigt oproportionerliga "svar".

Jag har inga sympatier med Hamas.
Lika lite som jag är någon antisemit. Men jag förstår att palestinier lyssnar till en organisation som Hamas, när de inte längre kan se någon ljusning. När Israel fortsätter att stampa på ett helt folk. Då hade nog jag med börjat se mig om efter något som vill sätta hårt mot hårt. Då hade inte jag orkat mer. För ju mer man plågar en befolkning, ju mer desperata blir de naturligtvis. Israel borde terroriststämplas, för deras terror, deras apartheidpolitik, för att de bygger en mur runt västbanken - Inne på palestinskt område, ett brott mot folkrätten bara det. För att de har 1,5 miljoner palestinier i ett koncentrationsläger på Gazaremsan.

Men världen håller Israel om ryggen precis som vanligt. Hade det varit något annat land än USA och Israel som gjort detta, så hade reaktionen varit en helt annan. Stora företag skänker pengar till Israel och i sin tur till mördandet av palestinska kvinnor och barn, och kanske en och annan terrorist stryker med av bara farten. Om inte våra politiker kan sätta press på Israel, genom t.ex. sanktioner, så är det vår förbannade skyldighet som konsumenter att inte handla produkter från Israel, tills dess att de sätter sig ner och löser detta. Då menar jag verkligen att de löser det. Alltså tills dess att det inte längre sker några övergrepp på det palestinska folket. Många bäckar små.

Jag kommer nog inte att fortsätta gräva ner mig i detta.
För jag blir bara så enormt förbannad och uppgiven på samma, av blotta tanken. Men givetvis så handlar jag inget från Israel. Jag kommer inte heller köpa något av dessa företag, som stöder Israel. Men två bloggar som går på djupet i dessa frågor är Jinge och Hell-man, som jag absolut måste rekomendera. Sen Nattisen från västkusten skriver och länkar mycket vettigt angående detta.



Från jinge.se har jag också tagit den här videon.
En låt för palestina.


Kommentarer
Postat av: Nattis

Mycket bra inlägg, ska kolla in dina länkar. Tack för min! Har du facebook? Ska vi bli vänner? :)

2009-01-10 @ 01:22:06
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Nattis

Är det något jag ALDRIG kommer att följa så är det Let's Dance. :) Jag ska roa mig med att tvätta istället.

Skrivet av IzZzY 2009-01-09 kl 19:53 Nattis svarade 2009-01-10 kl 01:10:

Det låter ju bra :) Ha det roligt!

2009-01-10 @ 01:41:39
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Nattis

Absolut! Som pirat i de trakterna så kan man nog tjäna mer än som nattis på ett hotell. :) Piffar upp CV:t lite också. ;)

Skrivet av IzZzY 2009-01-09 kl 19:51 Nattis svarade 2009-01-10 kl 01:10:

Hehe helt plötsligt är man nog inte så eftertraktad länre.. nej vänta lite det är man ju inet annars heller....;)

2009-01-10 @ 01:42:08
Postat av: IzZzY

Tack! Ja, det är bara att söka upp mig på facebook. Johan Nensén. The one and only!

2009-01-10 @ 15:38:22
URL: http://Http://IzZzY.blogg.se
Postat av: Nattis

Absolut! Bra att den sprids. :) (Jag snodde också, haha)

Skrivet av IzZzY 2009-01-10 kl 15:33

Nattis svarade 2009-01-10 kl 16:00:

Hehe :)

2009-01-10 @ 16:02:52
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback