Filmer

Jag var väldigt aktiv igår. Jag avverkade 4 filmer och rundade av med bibelns uppenbarelsebok. De fyra filmerna var:
  • City of ember
  • The boy in the striped pyjamas
  • Gran Torino
  • The day earth stood still
Jag började med "The day the earth stood still". Det kanske var själva syftet till att jag ville se fler filmer. Inte för att filmen var så bra att jag bara kände ett oupphörligt sug efter mer underbar 2000-tals kultur. Snarare tvärtom. Jag var tvungen att se fler filmer efter den, enbart för att förtränga att jag ödslade tid på denna otroligt knepiga och jäkligt larviga historia. Kortfattat handlar det om att det kommer en utomjordning i en jättestor bubbla som landar mitt i New York. Han ska prata med någon ledare, men får tala med en ilsk försvarsminister (Som spelas av Kathy Bates, vars karaktär verkligen är droppen som får bägaren att rinna över) som börjar förhöra honom. Detta gör att vår kära utomjording blir bitter, och sticker. Fast besluten om att jorden ska få en chans att överleva. Men för att jorden ska överleva så måste han naturligtvis utplåna mänskligheten. Så det har glidit ner en massa små bubblor över hela världen och sparar massa växter och djur, för att återinföra dessa när människorna är borta, så att de kan börja om. För poängen med hela filmen är att människorna förstör jorden. Utomjordningarna vill att jorden ska vara kvar, för att det finns så få planeter i universum som kan hysa liv på samma sätt. Människorna säger att; "We can change!!!".

BETYG: 3 taskiga aliens av 10 möjliga.


*****************************************************

Sen blev det dags att kasta sig över en film om förintelsen, "The boy in the striped pyjamas". Som handlar om en 8-årig pojke, Bruno. Hans far är högt rankad SS-soldat och blir befodrad och förflyttad till landsbygden mitt under brinnande världskrig. Hela familjen, som också består av Brunos mor och äldre 12 åriga syster, följer med. Väl i sitt nya hem så kan Bruno se något han antar är en Farm, där alla bönderna springer runt i randiga pyjamaser. När han nämner detta för sin mor, så spikar de igen fönstret för att han inget ska se, och han är förbjuden att gå bakom huset. Bruno är lika naiv som alla barn, och kan inte begripa riktigt vad detta handlar om. Utan missförstår helt och hållet vad som egentligen sker på farmen, i synnerhet efter att han tjuvkikat på en propaganda film som får lägret att framstå som en tämligen trevlig plats att befinna sig på. Han smiter naturligtvis ut, och får till slut själv syn på lägret. Där han också träffar en liten judisk pojke, Shmuel, som till slut blir hans enda vän på denna nya plats. De träffas och pratar med taggtråden mellan dem, som Bruno tror är till för att hålla djuren på farmen instängda.

Det som är lite charmigt, och likaledes skrämmade med denna filmen är att det är sett ur ett naivt barns ögon. Vi som ser filmen, begriper med en gång vad det egentligen handlar om. Vi ser sån utstuderad grymhet, och en far som går från att verka vara en vänlig älskvärd pappa, till att bli det monster som utrotar judarna i lägret. SS-Soldaternas övertygelse om att judarna helt enkelt måste bort är otroligt skrämmande. När sedan modern i familjen börjar förstå vad som egentligen händer med judarna i det lägret, så uppstår det en intressant konflikt. Men att alla talar brittisk engelska var till en början otroligt svårt att smälta. Jag kan inte begripa varför man inte kan låta tyskar tala tyska. Man kan faktiskt texta en film. För mig tappar det lite i trovärdighet. Att lägervakterna skulle ha så dålig koll på stängslet att de kan sitta där och prata är också ganska otroligt. Men det kan man absolut leva med! För det är helt enkelt en jäkligt bra film, som du naturligtvis bör se.

BETYG: 7 Davidsstjärnor av 10 möjliga.

*****************************************************

Efter detta tog jag mig an "Gran Torino". En film med Clint Eastwood i huvudrollen, som Walt Kowalski - en gammal grinig och tämligen rasistisk gubbe, veteran från koreakriget, vars fru precis gått bort. Han bor i ett område som sakta men säkert blivit till något av ett ghetto, där gängen härjar och alla vita amerikaner för länge sedan lämnat. Thao, grannpojken, är en osäker och tillbakadragen pojke, som är på väg att bli indragen i hans kusins gäng. Han blir tillsagd att stjäla Walts bil, men blir tagen på bar gärning och skräms iväg av Walt med hans bössa. När sedan Walt räddar Thaos syster undan ett annat gäng, så börjar det sakta uppstå en märklig  och omaka vänskap, som sakta växer allt eftersom, och Walt blir till något av en hjälte i grannskapet då han vågar sätta sig upp mot gängen. Thao tvingas som en hederssak arbeta för Walt, mot bådas egentliga vilja, för att återgälda att han försökte stjäla Walts bil.

Det är verkligen en makalöst bra film, och Clint Eastwood är fullkomligt briljant som en grinig gammal gubbe. Jag skulle vilja påstå att det är den bästa filmen han har gjort. Alla karaktärerna känns otroligt genomtänkta och fantastiskt mänskliga. Ja, hela filmen är sanslöst genomtänkt och kan knappast lämna någon oberörd. Jag vet verkligen inte vad mer man kan skriva. Det kan ha varit whiskeyn jag drack till filmen som hjälpte till, samt det faktum att jag satt ensam och såg den, men inte fan lyckades jag hålla mina ögon torra mot slutet. Utan jag får erkänna att tårarna rann, med risk för att låta väldigt omanlig. Ni måste helt enkelt se den! Det finns inga ursäkter.

BETYG: 9 gråtande bloggare av 10 möjliga.

*****************************************************

Till sist såg jag "City of Ember". En märklig film som lämnade mig fler frågor än svar. Av någon anledning som vi inte får veta, så byggdes det en stad under jorden. Som var helt beroende av en enorm generator som drevs av en liten underjordisk flod. Denna generatorn är förutsättningingen för allt liv där nere, men den börjar kärva och strömavbrotten blir längre och längre i Ember. Tanken var dock att de skulle lämna underjorden efter 200 år, och en liten låda med instruktioner fördes vidare från borgmästare till borgmästare, men glömdes bort någonstans på vägen. Nu sitter invånarna i Ember och väntar på att maten ska ta slut och att generatorn ska stanna. Men det är en som vill ta tag i saken!

Det finns massor som jag retade mig på. Dels varför i hela friden de var tvungna att gömma sig under jorden. Men i och med att det finns enorma Fjärilar (malar?) och jättelika mullvadar så kan man nog tänka sig att jorden ovan är radioaktiv. Vilket också kan förklara varför det är olagligt att försöka lämna Ember. Men hur kan de ha glömt bort allt på 200 år? För inte försvinner något på så kort tid, inte något som trots allt är av intresse för alla. Men i Ember är det som att de alltid bott under jorden, och allt är glömt, ingen vet om det finns något utanför den staden. Dock är den till och från så är den hyfsat sevärd, miljön ska de ha cred för, då det verkligen ser ut som att staden har förfallit i över 200 år. Men jag tror nog inte att jag tillhör målgruppen för filmen, utan känslan är att den främst bör vara riktad till barn. Dock tycker jag inte att det är någon ursäkt för att göra den så opersonlig och ytlig.

BETYG: 4 jättemullvadar av 10 möjliga.

*****************************************************

När jag gick och lade mig på sängen satte jag igång uppenbarelseboken på ljudbok.
Min spontana fråga efteråt var huruvid den där Johannes led av någon form av psykos när fick sin uppenbarelse. För ingen annan än han själv måste veta vad den egentligen handlar om, och uturligt nog dog han för runt 1900 år sedan, så det är svårt att fråga honom närmare. En impuls jag fick direkt var att nästa gång någon från Jehovas vittnen knackar på, så ska jag skriva 666 på högerhanden och i pannan för att se deras reaktion. Det gäller bara att komma ihåg det. Hur som helst är den superflummig och jag förstår att sekter älskar denna delen av bibeln! För det är fritt fram att tolka den lite hur man vill. Själv uppfattar jag den bara som rörig, och mycket svår att få grepp om. I synnerhet då samma "person" uppträder med olika namn, eller i en annan gestalt hela tiden. Att väldigt mycket antingen är 7 eller 10, eller 1/3 är en aning irriterande. Men det var ju trevligt att det goda besegrade det onda till slut. Oooops, det var visst en spoiler. För det hade ni väl inte väntat er?

BETYG: 2 domedagssekter av 10 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback