Visst hoppas vi på avancemang!

Vilken underbar kväll det var igår, och vilken stolthet jag känner just nu. Igår klarade jag knappt av att skriva något utan att det mest såg ut som tramsigt ordbajseri, och frågan är om jag kommer klara av det idag. Jag kikade in på Svenskafans kalmar forum och njöt av hyllningarna som strömmade in från alla håll och kanter. Det var en fröjd för ögat. Det är uppenbarligen fler än jag som glädjs åt när det går bra för svenska lag i Europa, oavsett vilken färg de har på tröjorna. Jag skulle förmodligen till och med hålla en tumme för Hammarby om nöden så kräver. 

Men faktum är att Sverige behöver framgångar i Europa
, oavsett vilket lag det är som lyckas. För det gör att Sverige kan klättra i rankingen, och således få fler lag med i Europa cuperna och få gå in senare i turneringen än vad som är fallet idag. Jag satt och tittade lite i Uefas "regelbok" för att ta reda på hur mycket kalmar bör vinna för att dra Sverige högre upp i rankingen, sen tog jag fram lite placeringar som medför någon form av förbättring av svenska lags förutsättningar.

Uefas rakning går ut på att man räknar koefficienter
, dvs ett poängsystem.

Seger ger 2 poäng.
Oavgjort 1 poäng.
I kvalomgångarna halveras poängen, och Intertoto-cupen räknas inte alls.

Så just nu har de svenska lagen samlat ihop sammanlagt 10 poäng.
Kalmar 5 (3 segrar i kval och 1 i Uefa-cupen)
Göteborg 2,5 (2 segrar och 1 oavgjord i kval)
Djurgården 2 ( 1 seger och 2 oavgjorda i kval)
Elsborg 0,5 (1 oavgjord i kval)

För att räkna ut landets koefficient för säsongen tar man den sammanlagda summan som alla lagen samlat ihop, och delar det med antalet lag som har deltagit. I Sveriges fall fyra.
Alltså, 10 poäng delat på 4 lag - ger en koefficient på 2,5 i dagsläget. Sedan räknar man ihop de fem senaste säsongerna i sammanställningen.

Inför den här säsongen låg Sverige på 23:e plats, efter Helsingborgs och i viss mån Elfsborgs framfart. Men om vi avancerar på den här rankingen ger det.
  • 22:a plats gör att Champions league laget går in i 2:a kvalomgången istället för i första.
  • 21:a plats gör att vi får ytterligare ett lag i Uefa Cupen.
  • 18:e plats gör att Cupvinnaren och det andra placerade laget i ligan, får gå in i Uefacupens andra omgång istället för i den första.
Tittar vi uppåt så ser vi att Tjeckien på 18:e plats har ett försprång som rimligtvis inte går att hämta in i år, då de har 4,809 poäng mer än Sverige idag. Men upp till 21:a plats och en extra Uefa cup plats och att få gå in i andra kvalomgången till Champions League är det enbart 0,559 poäng, vilket motsvarar 1 seger och 1 oavgjord match för Kalmar i fortsättningen. (givetvis förutsatt att Serbien och Israel ovanför oss inte tar mer poäng, och att inget bakomliggande lag går förbi oss) Här finner du en sida som räknar ut den aktuella ställningen.

Kalmar har alltså alla förutsättningar för att hjälpa Sverige avancera på rakningen, och varje seger ger Sverige 0,5 poäng extra, och varje kryss 0,25. Så Kalmar kämpar inte bara för sin egen skull, utan även för det laget som kommer på 3:e, 4:e, eller rent av 5:e plats i Allsvenskan (om Göteborg placerar sig topp-4) som kan få en biljett ut i någon form av Europa spel. Så det är klart att du ska heja fram Kalmar i årets Uefa-Cup! Sen får jag väl passa på att inflika att jag reserverar mig för att jag kan ha smugglat in vissa felaktigheter, då det är relativt tidigt på morgonen för min del, och sömnen inatt var bristfällig.



Läs mer om Kalmars underbara seger Aftonbladet, där Nanne sågar fredriksskans också, med all rätt. Borde inte även de ivrigast överklagarna förstå att det behös en ny arena nu?
Expressens Mats Olsson skriver om en Svensk klassiker. Patrick Ekwall hyllar i vanlig ordning. Jag skulle kunna fortsätta länka till det underbara som skrivs överallt, men det känns meningslöst. Jag kommer ägna dagen åt att surfa runt och njuta av alla underbara rader som skrivs om mitt älskade Kalmar FF, och etsa fast bilderna från gårdagen så att de inte försvinner från min näthinna förrän nästa triumf. Kanske redan på Söndag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback