Sommartid

Det har vi inte nu längre, utan vi har gått tillbaka till normaltid. Men jag har faktiskt svårt att se varför man ska hålla på att krångla med att ställa om klockan två gånger om året, i synnerhet då inte hela världen gör det, utan bara vissa länder, och det är väldigt svårt att veta vilka. Detta skapar ett otroligt och onödigt krångel, och vad är nyttan? Att man under sommarhalvåret ska få njuta av solen lite extra. Är det inte tillräckligt ljust i Sverige på sommaren? Jo, det är min bestämda åsikt i alla fall. Jag har inte reflekterat kring detta speciellt mycket, då jag personligen inte upplevt några större förändringar av det, förutom att jag någon gång gått till skolan en timme för tidigt.

Men nu när det råkar vara så att Malaysia och andra länder runt ekvatorn inte ställer om klockorna, då skillnaden mellan sommar och vinter är i det närmaste obefintlig. Detta plötsliga byte till normaltid, eller vintertid, har ställt till oreda i mitt sinne. Det blir en veckas förvirring, och ifrågasättande av nyttan med det hela. Min slutsats är att den idag är fullkomligt onödig. Antingen bestämmer vi oss för att ha sommartid året om, eller att ha normaltid. Det finns ingen som helst anledning att hålla på att byta fram och tillbaka, och göra folk försenade eller i alldeles för god tid.

Förra året åkte jag nattbuss mellan Karlstad och Stockholm, på väg till Kalmar, på en av de vanliga turerna. Men faktum var att de samma natt ställde om klockan. Det gjorde mig fundersam kring om det kan ha varit några i Örebro och stationerna efteråt som missat bussen, då bussen avgick ifrån örebro en timme tidigare än enligt tidtabellen. För det var ju inte så att buss-skrället väntade in den timmen som plötsligt försvann från världen, och inte skulle komma åter på ett halvår, utan fortsatte sin färd en hel timma innan den skulle avgå. (bussen åkte vid två från Karlstad, och vid tre så blev alltså klockan två igen) Sen tänker jag på de stackars djuren, som inte kunde bry sig mindre om våran tid. De fortsätter ju precis som vanligt, stackars Rosa blir mjölkad en timme försent, och någon stackars katt blir utskälld och nedsparkad ur sängen när denne väcker husse en timme för tidigt, utan att ha en aning om vad det kan bero på.

Jag ser alltså enbart problem med att ställa om klockan
, och det är ju faktiskt inte så att solen lyser en timme extra, bara för att vi bestämmer oss för att vi hoppar över eller lägger på en timme till. Vill du ha sol får du väl helt enkelt gå upp tidigare och låt mig slippa dessa tidsskiften, så att jag slipper överväga att emigrera söderut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback