Hets mot småklubbar

Jag lider med Ljungskile. Det borde egentligen alla gamla Kalmar fans göra, som trots allt fått känna på fotbollsförbundets hårda tag. För faktum är att det alltid är lättare att bestraffa småklubbarna hårdare, och en paralell kan ju vara avstängningen av Dedé 2004, och domarnas överlag hårda tag mot Kalmar FF. Samma sak gäller nog alla de kämpande småklubbar som vill etablera sig. Örebro som blev tvångsnedflyttade, det hade varit betydligt svårare -om inte helt omöjligt - om de gällde de mer etablerade klubbarna som Göteborg, Stockholms-lagen, Malmö eller Helsingborg. Kalmar har fått det betydligt bättre nu, och det finns ingen anledning att klaga för min del. Vi är etablerade nu. Men jag minns hur det var.

Sen förstår jag inte hetsen mot lilla Ljungskile
, runt 60% svarar att de vill ha ur Ljungskile ur allsvenskan när aftonbladet har en omröstning. För att de spelar smart efter sina resurser?  Det är ju ett så vansinnigt resonemang att jag lätt blir lite ledsen. Det är klart som fan att de ska få vara kvar om de kan slå Helsingborg på olympia, Elfsborg och Göteborg hemma, och tar tillräckligt med poäng. Jag är full av beundran för den lilla klubben som - vad jag förstått - till och med har en sämre arena än Kalmar.

Jag ser hellre att ett lag som Malmö åker ur i år, som trots alla miljoner inte lyckas göra ett skit med dem. De skulle kunna bli en riktig nordisk storklubb med de förutsättningarna. Så ner med dem ett år i Superettan - ta reda på vad i hela friden det är som är galet och rätta till det. Börja om från början, för det var så de lyckades sist.

Heja Ljungskile!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback