På tal om mat

Jag sitter och slökollar på kalla fakta, ikväll pratar de om vilken mat man ska äta. Alltså fettsnål mat vs kolhyderatfattig mat. Vilken kost är bäst? Det går ju inte att komma ifrån, att i fetmans kölvatten kommer sanslöst många olika typer av bantningsmetoder. Men det verkar inte gå att komma fram till vilken som är bäst. De så kallade experterna förspråkar varandras raka motsatser, vilket gör det fullkomligt omöjligt att veta vad det är som är bäst. Ska man behöva bedriva egen forskningsverksamhet för att själv få reda på vilken metod som faktiskt är bäst? I kalla faktas inslag kunde man bland annat få reda på att många studier faktiskt bekostas av socker tillverkare och andra kommersiella intressen. Det är ju klart som fan att de studierna förespråkar en fettsnål diet, allt annat vore ju självklart till nackdel för företaget som beställer studierna.

Alltså. Vi kan åka till månen och tillverka helt otroligt tekniskt avancerad utrusting. Att byta ut organ i kroppen är ren rutin. Men vi kan inte lista ut vilket som är farligast. Socker eller Fett. Det är helt j-vla otroligt! Men det tyder ju egentligen bara på att de kommersiella krafterna är så enorma och några av de största företagen i världen är i den här branschen. Coca cola och McDonalds bara för att nämna två. Givetvis försöker de maximera sin vinst och skäms nog inte alls för att förvanska rapporter, och framställa sig själva som det bästa alternativet. På samma sätt som tobaksindustrin länge avvisade att det överhuvudtaget skulle vara skadligt att röka. Eller som oljeindustrin givetvis gör allt för att se till att bensindrivna fordon fortsätter rulla längs våra vägar i alla evinnerlig tid.

Kapitalismen är precis som den gamla kyrkan. De gör allt för att låta oss leva i okunskap. Jorden är platt. Socker är inte alls farligt. Rökning är egentligen bra. Den globala uppvärmningen är en myt!
Förr fanns makten hos kungar och religiösa ledare. Nu finns den hos kapitalisterna. Nu dyrkas vinst istället för gud.

Jag vet inte alls vad jag ska tro på.
För jag själv, som den lilla obetydliga varelse jag är, kan aldrig med säkerhet veta. Jag kan bara lyssna till vad de som påstår sig veta säger. Säger de två olika saker så får jag avgöra vilket som låter vettigast. Men hur ska jag som inte vet något om människokroppen, mer än det man läste på biologi-lektionerna, veta vilka argument som är rätt, och vilka som är rent kvacksalveri? Därför skulle man ju hoppats på att socialstyrelsen kunde ge mig råd, men de tycks vara precis lika lättlurade som mig.
Egentligen är den enda sanningen det som du själv sett, eller på egen hand tagit reda på. Allt annat är rykten.

Nu jäklar snurrar konspirations teorierna i mitt arma huvud.

Kommentarer
Postat av: mona

Tallriksmetoden.. tråkigt men den som fungerar o är bäst tror jag. Sen är det nog om du säjer, finns flera företag som säkert kan fixa till rapporter till egen fördel.



När jobbar du nästa gång?

2008-11-17 @ 13:45:08
Postat av: IzZzY

Ja, det är frågan. Men det är märkligt att de inte kunnat lista ut hur det egentligen ligger till.

Jag jobbar inatt, kanske imorgon natt sen fredag-söndag natt. Så den här veckan blir det minsann mycket! :)

2008-11-17 @ 15:58:30
URL: http://izzzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback