Fiske och överlevnad

07:45 steg jag upp, en tämligen tidig morgon. Självklart var det kaffet som var mitt första mål, och på knappt två timmar har jag lyckats svepa en hel kanna. Men lika jävla trött var jag ändå, misstänker att det berodde på att jag tog mig ett extra piller för att somna i tid. Sen är ju begreppet "somna i tid" jävligt relativt. Gick väl i däck först efter halv tre inatt.

Anledningen till att jag gick upp såpass tidigt var helt enkelt att jag skulle tvingas bege mig till jobbcenter, nu när jag inte är sjukskriven längre. Det kändes precis lika meningslöst som alltid, även om jag lyckades undvika praktik på solareturen direkt. Istället ska jag gå någon flummig motivationskurs i två veckor. Det ska bli jävligt spännande att se om de kan motivera mig såpass att jag ens orkar åka dit.

Själva jobbcenter besöket tog inte så lång tid, utan var klar efter 45 minuter. Snabbt sprang jag därifrån så fort de släppte mig, mot pekås! Där inhandlades ett 6-pack folköl. Då jag suttit i mötet på jobbcenter så ägnade jag inte en tanke på något annat än vad jag skulle göra när jag kom ut. Ganska snabbt beslutade jag mig för att ta mig en tur till älven och fiska lite, nu när det var så otroligt vackert väder. Vad vore inte då bättre än att ha en folköl vid sin sida, på en brygga i solan längs med älven.

Efter pekås besöket, passade jag på att besöka vidars fiske, som lägligt nog ligger på vägen hem. Problemet var att jag jag inte riktigt visste vad jag skulle ha när jag gick in där. Så det blev två jiggar, en burk mask och ett gäddmetekit. Full av förväntan begav jag mig således hem, läste på allt jag kunde om gäddmete och knallade ner till sommaro!

Väl där så avtog entusiasmen allt eftersom att fisken vägrade nappa. Metade mört och löja, och kastade samtidigt, utan att det fanns minsta tecken på liv i den där förbaskade älven. En förutsättning för att kunna meta gädda eller stora aborrar är att man kan plocka upp en betesfisk, typ mört. Efter två timmar i solskenet så gav jag till slut upp, och knallade hem. Utan att ens ha fått prova mitt nya kit. Sånt är livet ibland.

Hemma igen, och tämligen missnöjd med min befintliga tillvaro så bestämmer jag mig för att dra igång en film, Into the wild. Som genom ett mindre mirakel glömmer jag allt vad misslyckat fiske heter, och jag hinner inte titta så länge förrän jag måste kasta mig över en överlevnadshandbok, och drömma mig bort en stund. Så jag läste igenom Försvarets överlevnadshandbok, och fick ett så sanslöst sug att få bege mig ut i skogen sisådär 2 veckor och bara överleva. Eller kanske vandra till öland? Många olika planer har börjat ta form i mitt lilla huvud. Jag vill!

Sen återupptog jag filmtittandet. Det var en av de bästa filmer jag sett tror jag, ruskigt bra. Baserad på en verklig händelse dessutom. Så den kan jag verkligen rekomendera. Into the wild alltså, kan iofs heta något annat på svenska.

Nu ska jag nog spela lite poker, ta en folköl och avnjuta kvällen. klockan 9 ska jag på den där kursen. Suck.

Ha dé!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback