Lagerbäck - En galning eller ett geni?

Förstår vi svenskar vilka bedrifter vårt svenska fotbollslandslag uträttar år efter år? För ser man till våra förutsättningar, så borde vi väl ändå inte vara med och slåss i mästerskap efter mästerskap. Jag menar, vi är ett land med 9 miljoner själar, så långt norrut att det är i princip omöjligt att spela fotboll mellan december och mars. Vi har en liga som 2007 var sämre rankad än den på Cypern. Fotbollen är inte ens nummer ett i vårt land, utan Ishockeyn drar mycket mer publik på en säsong. Vår förstemålvakt är bänkad i ett mittenlag i premier league. Vår andremålvakt är nätt och jämt förstamålvakt i ett mittenlag i Allsvenskan. Mellberg - Lungberg - Zlatan. Det är de tre starkast lysande stjärnor vi har nere på kontinenten, och då är ändå Ljungberg inte den Freddy som han varit. Ja, sen ska vi väl inte glömma Henke, men han lirar ju trots allt i allsvenskan, och är 37 år.

Men mycket mer än så är det ju inte i stjärnväg i landslaget.
Men ändå räknas det som ett fiasko när Sverige i VM förra gången åkte ut mot värdlandet Tyskland i en åttondelsfinal. Vi har tagit oss till 5 raka mästerskap, de tre senaste har vi dessutom tagit oss vidare ifrån gruppen. Faktum är, att vi inte har förlorat en gruppspelsmatch i ett mästerskap, sedan EM i Belgien/Holland år 2000. Vi har nu slagit regerande mästarna i EM med 2-0 nu, och förlängt den sviten lite till.

Jag vill poängtera att kraven som ställs på landslaget just nu är tokiga. Vi börjar likna England, som tror att de är bäst i världen varje år. Skillnaden mellan oss är dock att England har lag fyllt av stjärnor, vilket vi definitivt inte kan säga om oss. Men vi har något annat, något som gör att vi nästan hela tiden kan spela över vår förmåga. Något magiskt. Eller, kan det vara Lagerbäck? Jag kan tycka att han är en idiot väldigt ofta. Igår till exempel, när han släppte fram Daniel Andersson i startelvan, vansinne tänkte jag. Men han tvingade mig att äta upp mina hårda ord, och där stod jag med mössan i näven och såg skamsen ut.

Tankarna går till en annan svensk härförare, en galning eller ett geni, välj själv. Karl X, han som tog med sig hela sin armé över bält, och kuvade dansken en gång för alla. En lika vansinnig idé som att stoppa in sidledsdanne i EM. Men lik förbannat lyckades han kuva grekerna, likt tjocke Kalle som visade dansken vart skåpet skulle stå, den vintern för 360 år sedan. Så härmed böjer jag mig för allt som Lasse Lagerbäck väljer att göra. Jag får acceptera att det finns en anledning till att Sverige är så bra som de är, och den anledningen är att Lasse är förbundskapten, och inte jag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lagerbäck är en GALNING!!! HAn är sjuk... SPARKA ASET!

2008-06-30 @ 16:10:29
URL: http://eriickarlsson.webblogg.se/
Postat av: IzZzY

Hahaha, du är GALEN! Men vem skulle ersätta honom?

2008-06-30 @ 19:03:14
URL: http://izzzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback