Alkoholmyter

Föga förvånande ställer jag mig frågande till vissa alkoholrelaterade myter. Det finns en hel del som man kanske borde gräva lite i, som jag har kommit att tänka på. Vissa tror jag mig kan avfärda redan nu, vissa andra är jag mer osäker på.

1. Man kan bli blind/dö av hembränt, pga att det innehåller träsprit.
2. Det finns kräkmedel i systemsprit
3. Dricker man massa grädde innan man dricker, förhindrar det att alkoholen tas upp i början, då grädden lägger sig som en hinna i magsäcken.
4. Väntar man med att pinka när man börjar dricka öl, så klarar man av att hålla sig längre senare på kvällen.

Egna reflektioner: På nummer ett har jag själv läst mig till att det finns mer träsprit i apelsinjuice än i hembränt. Såvida man inte är så j*vla dum att man blandar i industrisprit, vilket är det samma som träsprit, och att det omöjligt är någon risk för träsprit om man destillerar mäsk på vanligt sätt. På tvåan, är jag nästan 100% säker på att det inte finns kräkmedel i systemspriten. Trean är jag däremot mer osäker på, men rent logiskt sett tycker jag att det låter märkligt.  Men visst kan det vara  så. Fyran, nja, kan vara så att man töjer på blåsan, men det kan ju också vara så att alkoholen verkar smärtstillande, och att man inte känner att man är kissnödig i samma utsträckning ju fullare man blir.

Men jag får helt enkelt leta upp folk som borde veta, och fråga dem.

Gav detta dig några idéer om andra myter, så kommentera. Kommentera också om du tror dig veta hur det egentligen ligger till med ovanstående myter. Kan bli intressant!

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej. Jag såg ett program på tv, 'erik och mackan - hela och rena' tror jag det heter. Där skulle en av dom testa nr3 och se om han blir bakis. Han drack en jäkla massa grädde och sen en jäkla massa sprit. Men blev väldigt bakis för det. :) Tänkte på det bara då du skrev om grädden :)

2008-06-30 @ 20:12:13
URL: http://www.crazygirl.se
Postat av: IzZzY

Haha, jaha ja, det avsnittet måste jag missat. Men det ger ju mig en idé till, har hört att man ska plåga i sig saltvatten innan man går och lägger sig, för att lindra baksmällan. :)

2008-06-30 @ 20:38:05
URL: http://izzzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback