På besök hos psykologen

Nu har jag precis kommit hem från mitt första besök hos psykologen. Det blev lite av en aha-upplevelse. För jag ska göra en totalgenomgång av mina förmågor. Som inlärning, logiskt tänkande, språklig förståelse och dylikt.
Idag var det logiskt tänkande och inlärning som gällde. 3 olika test.

Först ut var inlärningen och minnestest. Han läste upp 10 vanliga svenska ord, sen 10 sekunder efter att han slutat läsa, skulle jag upprepa dessa orden. Första gången klarade jag 4 av ord. Sen fortsatte vi med samma sak, samma ord, 10 gånger. Jag klarade som mest 7 eller 8 ord på en omgång. Men oftast mellan 4-6 ord. Det var helt omöjligt, allt bara snurrade, inget ville fastna när det blev så mycket på samma gång.

Sen kom två övningar med logiskt tänkande, den första med ett antal bilder som jag skulle sätta i rätt ordning, och berätta en vad som händer. Sen en där man fick lägga ut kort som var av olika färg, former och antal i olika kombinationer. Båda dessa gick helt utan problem. Mellan dessa övningarna fick jag dessutom repetera orden som jag haft på inlärningsövningen. Märkligt nog så kom jag ihåg ungefär lika många då, som precis efter.

Så redan nu börjar det komma fram att jag har just inlärningssvårigheter. Alltså, saker och ting går in genom ena örat, och ut genom det andra lika fort. Men det som väl har fastnat sitter kvar. Det är sånt jag känner igen så väl. Folk som känner mig känner nog igen det också, säger de åt mig att göra tre saker, så kommer jag ihåg en av dem. Såvida jag inte skriver upp det, eller påminns på annat vis. Det är ganska skönt att få det bekräftat faktiskt. Jag har ett teflonminne helt enkelt. Vilket kan var väldigt stressande, och jobbigt. Som när man bli tillsagd, klart och tydligt vad man ska göra. Men när personen som sagt till mig har gått iväg, är hälften borta. Då har jag att välja mellan att gå tillbaka och be om att det blir upprepat, eller gissa mig till vad han antagligen sagt. I vilket fall som helst riskerar man att bli idoitförklarad.

Intressant var det i alla fall. Dessvärre ska han på semester, så det blir först i september resten av testerna blir av.


Kommentarer
Postat av: sandra

samma här kommer aldrig ihåg va jag ska göra typ. kan prata i telefon så säger dom nått jag ska göra sen när vi lägger på så har jag glömt hälften. väldigt irreterande

2008-07-24 @ 17:42:52
URL: http://sandranensen.blogg.se/
Postat av: IzZzY

Hehe, ja, det är fruktansvärt!

2008-07-24 @ 20:59:47
URL: http://izzzy.blogg.se/
Postat av: louise

Jag instämmer. Min hjärna kopplar bort vad folk har sagt och jag har fruktansvärt svårt att komma ihåg saker jag precis läst. märker när jag läser bok eller nåt att jag måste läsa samma mening minst 3ggr ibland för att förstå vad det handlar om, ofta blir det att jag läser om allt från början. :S

2008-07-25 @ 21:19:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback