Fotbollsbragd och Arn.

Igår blev jag enormt lycklig, och enormt besviken inom loppet av två timmar.

Men först ut var ju den riktigt tuffa matchen mot belgiska Gent. 2-1 i baken efter första matchen nere i Belgien, och det skulle bli tufft. Trodde jag. Men det dröjde 4 minuter innan Kalmar hade full koll på händelserna, och som genom ett mindre mirakel visade Europa att det faktiskt finns svenska lag som kan spela fotboll, trots att henkeborg inte mäktade med att ta sig ut i Europa. 4-0 mot ett sådant lag är en bragd, i synnerhet med tanke på vilka spelare som inte var med igår, efter skador och försäljningen av Cesar. Det var en riktig bragdmatch,  hemma på skansen med en absurt dålig publiksiffra. Jag anser mig ha en tämligen god ursäkt för att missa matchen, då jag är socialbidragstagare och befinner mig 50 mil ifrån Nordens huvudstad. Att det sen tar lika lång tid att åka till Kalmar, som det gör att ta sig till sydostasien är också en aning frustrerande. Men vad fan hade Kalmariterna för ursäkt? Att matchen gick på TV? Det är otroligt sorgligt, i synnerhet då detta var den sista UEFA-Cup matchen på skansken för i år, då det i fortsättningen blir hemma matchen på konstgräset i Borås i fortsättningen.

Direkt efter matchens slut tog John och jag mig till Filmstaden i Karlstad, fulla av entusiasm över att få se den den andra halvan av Arn filmen. Men ack så besviken jag blev. Ack så besviken John blev. Vi hade båda läst böckerna, och i första filmen lyckades de ändå hålla sig hyfsat till det Jan Guillo författat i sin triologi, men nu i andra filmen så blev det pannkaka! Totalt vansinnigt, och en våldtäkt på böckerna. Att ens påstå att andra fimen är baserad på boken är en förolämpning, och jag kan inte begripa hur Jan Guillo kunde acceptera alla nödlösningar. För faktum är att det skulle gjorts en triologi, för den andra filmen blev för kort. Det var direkt pinsamt, och jag led under hela filmen.

Jag skulle kunna sitta här och rada upp alla exempe
l på vansinniga ändringar som gjorts i förhållande till boken. Men inlägget skulle blivit alldeles för långt! Så snälla ni som övervägt att läsa böckerna innan ni ser filmen, låt bli! Se filmhelvetet innan böckerna, så kan den ju faktiskt vara sevärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback