Royal League

Okej, att redan nu börja diskutera Royal League, är kanske att ta händelserna lite i förväg. Men det är ganska intressant trots allt.

För jag surfade in på den officiella hemsidan för turneringen, och noterade något som helt har gått mig förbi, att de ändrar tävlingsformen. Från att ha tre grupper, med 4 lag i varje, där man följdaktigen spelar 6 matcher i gruppspelet, (Hemma och borta mot varje lag) så har man ändrat till fyra grupper, med tre lag i varje. Då blir det som så att det blir ett lag ifrån varje land i varje grupp. Vilket också leder till att antalet matcher i gruppspelet minskar till 4 stycken. Detta är enligt arrangörerna för att slippa spela Februarimatcher i Sverige och Norge.
Hur gruppindelning kommer att se ut, i övrigt har jag inte lyckats luska ut. Jag antar därav att det blir en gammal hederlig lottning, som avgör i vilken grupp man hamnar, och vilket motstånd man får. 
Sedan spelas som tidigare Kvartsfinal, Semifinal och Final. Dock med skillnaden att det hela avgörs i endast en match. Inte heller här har jag fått någon klarhet i om vilket lag som kommer få fördel av hemmaplan, kanske är det genom placeringen i respektive grupp, vilket låter mest rättvist. Alltså t.ex. att gruppettan i grupp 1, möter grupptvån i grupp 2. Men i semifinalerna och i finalen kan det ju i och med detta bli knepigare.

I övrigt är det också klart att finalen kommer att spelas 29:e eller 30 Mars, alltså lördag eller söndag innan man kan anta att Allsvenskan drar igång. Antalet matcher minskar från 43 till 31.

Enligt mig så låter detta som en rejäl förbättring av turneringen, där man har tagit fasta på en rad av de problem som tidigare gäckat turneringen. Som att det blir färre matcher, och i synnerhet inga i februari. Att man är ett lag ifrån varje land i gruppen är också en förbättring, som kan göra det en aning mer intressant. Dessutom slipper man hålla på att jämföra de bästa tredjeplacerade lagen, som det tidigare handlat om, utan att det helt enkelt är så att de två bästa lagen i varje grupp går till kvartsfinal.

Förövrigt noterade jag, efter en snabb titt på den norska tippeligan, att det är två oslo-lag bland de fyra främsta. Lilleström och Stabaek. Så om vi utgår ifrån att kalmar kvalificerar sig, så finns det en 50-50 chans att jag kommer att våldgästa min gode vän Crille i Oslos pakistan-kvarter. För i dagsläget ligger Lilleström 4 poäng föra Rosenborg på 5:e platsen, och stabaek 7 poäng, efter 21 omgångar. (Lilleström har även en betydligt bättre målskillnad jämfört med Rosenborg)

30 timmar och 37 minuter kvar till CUP FINAL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback