Nanne blir kvar, läääänge!

31 december 2013 går Nanne Bergstrands nya kontrakt ut, och det var det som presskonferensen handlade om igår. Mycket trevliga nyheter, även om man kanske hade hoppats på något mer spektakulärt. Men ändock "En viktigt pusselbit i föreningens långsiktiga satsning". En mycket viktig sådan till och med. Alla vet vi väl vid det här laget att Nanne kan åstakomma mirakel!

Man får inte glömma att kalmar år 2000 slogs för sin existens i superettan, och var ett Lantz-mål ifrån att åka ur mot Sylvia. Du vet, det där norrköpingslaget som spelade i ett industriområde, och hade sina TV-Kameror i något som mer liknade ett älgtorn.

2000 var också det året jag blev fast i det röd-vita träsket, efter Cup förlusten mot GAIS, med 3-2 missade jag inte en enda hemma match, fram till den helt avgörande hemma matchen mot halmstad 2002 i allsvenskan, då vi förlorade med 5-0. Då befann jag mig någonstans utanför Hua Hin, på Thailands ostkust. 

1997 spelade Kalmar i Division 2, och vann denna.

1998 kom Nanne för första gången som tränare, och det blev en rak väg mot toppen. Division 1 averkades, och kalmar lyfte till 1999 års upplaga av allsvenskan. Vi var i serieledning en omgång, sen tog Nanne beslutet att lämna föreningen för Helsningborg, mitt under säsongen. Kalmar dalade igenom tabellen, och hamnade till slut på kvalplats. Ett kval vi förlorade mot det förbannade grönsvarta Göteborgslaget, GAIS. Ständigt detta GAIS.

Efter detta tog jag alltså vid.

2003, kom Nanne tillbaka till kalmar, och resten är en framgångssaga!
2004 - Femma
2005 - Trea
2006 - Femma
2007 - Minst trea och Cup-Guld

Ekonomin är strålande, efter Ari pengarna. Ny arena på gång, förhoppningsvis klar mars 2009. UEFA-Cup spel Nästa år, eventuellt Royal League nu i vinter. Vi är med i Guldracet i sista omgången, för första gången någonsin. Jag vill påstå att det till stor del är Nannes förtjänst. Men även föreningen, som valt att jobba långsiktigt. Aldrig sätta för höga krav, så att vi kunnat förlora med 5-0 två matcher i rad, utan att det blir någon överdriven press på laget.

Underbara Kalmar ! Åren fram till 1:a Januari 2014 kan bli bli helt underbara. Nanne själv tror att vi har tagit ett Guld innan dess, och Nanne blåser aldrig upp orimliga förhoppningar. Min slutsats blir således att om förväntingarna är Guld, så kommer det överträffas med råge. Succé i Europa år efter år kanske ? Om ganska exakt ett år, vet vi mer om den saken. Vi ska inte glömma att Nanne tränade det senaste svenska laget i Champions League, efter att ha slagit ut självaste Inter i kvalet. MOT EUROPA! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback