Vad är skillnaden mellan lagom och perfekt?

Lör 3 feb 11:53

Hej bloggen.

Idag är en hemsk dag, jag vaknade vid 7 imorse, pigg och alert, vet inte varför. Dock så kändes det så tomt. Jag förstod ganska snabbt vad det kunde bero på, då det är det enda jag tänkt på de senaste dagarna, att Helena har begett sig till Gotland. I 3 veckor. Det är ju en halv evighet* för en som är nykär. Men vad kan man göra, förutom att sakna min Helena. Kändes jättejobbigt att se henne gå på bussen igår, uscha. Allt blev liksom grått på något sätt. Gick förbi affären, och köpte mat för de sista pengarna, så att jag inte skulle kunna köpa några cigg. Sen blev det sängen för mig med en gång, jag låg där i runt 7 timmar, då telefonen väcker mig, då är det David som vill att jag ska komma förbi och dricka lite pils, så det gjorde jag ju givetvis. Dock kändes kvällen inte så skoj. Slutade även med en tur till Akuten. (inte jag som åkte dit alltså)
Idag så sitter jag ju här och funderar över saker och ting, saknar min Helena. Precis nu i skrivandets stund så kommer jag ihåg vad jag drömde också. Drömde om henne, underligt. lite läskigt. öhm. Dock inget jag skriver här i !
Vad dagen har att erbjuda kan jag inte svara på, jag ska nog enbart sitta och dega ihop. Orkar inte hitta på något vettigt. Så det får nog ta och bli Arkiv X igen. Kanske sätta på lite mer kaffe. För kaffe är gott ! Dock gör kaffet mig röksugen, men vad gör det. Jag har ju inga pengar att köpa cigg för, och inga cigg att tillgå. Så jag kan ju vara hur röksugen jag vill. Dock är det kraftiga suget borta nu, det är enbart ett litet sug kvar, som mer försöker övertyga mig om hur skönt det skulle vara att ta ett bloss, inte som innan, då det verkligen gjorde ont i mina lungor när suget var så påtagligt.

Jo, kaffe får det bli. Kanske piper telefonen till, och ett sms kommer. Man kan ju alltid hoppas. Var ett tag sen nu. Nedan följer även lite morgon filosoferingar som jag haft. Håll till godo !

Pussar i all oändligthet* till min Helena :)







Svenskar vill gärna missbruka ordet lagom, liksom för att kompensera att det inte används i något annat språk, och därför använda det så mycket som möjligt, för att ordet "lagom" inte ska bli ledsen. För visst kan ett ord bli lite lätt deprimerat, det är jag fullkomligt övertygad om.
Men frågan är nu om inte ordet "lagom" har lurat oss lite. Då jag faktiskt tror att lagom är väldigt, väldigt nära släkt med ordet "perfekt". Perfekt finns nog i princip alla språk kan jag tänka mig. Perfekt är det då det inte behövs göras någonting mer med något, då det är fullkomligt, utan behov av förändring till det bättre, då det bör vara omöjligt.
Men vad är då lagom ? hur skall man definera det på ett bra sätt. Lagom är det tillståndet, då det inte är för mycket eller för lite. Som mängden Salt i maten. Har man för lite, så smakar det inte något, har man däremot för mycket så kommer maten vara i princip oätlig, och i värsta fall dödlig. Vilket är mindre bra. Men om man nu hittar mellantinget, där det inte är för lite, eller för mycket, så kommer mängden salt vara tillräcklig, och inte otillräcklig. Alltså lagom. Vi kan också tänka såhär;
När det är lagom saltat, så är det som sagt varken för lite eller för mycket. Lagom är tillståndet då det smakar som bäst, då det är fullkomligt, utan behov av förändring till det bättre.
ojsan, vart läste vi det innan ? jo, definationen av Perfekt lite högre upp.

Varför har vi då lagt till ordet lagom i vårt vokabulär egentligen ? Gammmal rest ifrån vårt vikinga-förflutna helt enkelt. Då lagom, var att man skulle ha tillräckligt i glaset, för att det skulle räcka laget runt.

Men inte sagt att lagom är ett dåligt ord i sig, jag kommer fortsätta använda det, det låter ju så mycket bättre än att säga, "tillsätt lagom mycket salt" än "tillstätt 1 tesked salt". eller för den delen, "en perfekt mängd salt" det skulle ju inte funka.
Men Lagom är alltså inte så himla speciellt egentligen, och bör kunna översättas till perfekt, då det är samma sak. Bara det att det används/missbrukas i det svenska språket.



* En halv evighet är ju egentligen en evighet, då en evighet är oändligt, så kommer en halv evighet också bli oändlig. Så det är ganska lång tid. Även om oändligheten inte kan existera, eller ja, inget kan finnas i oändlighet, då något som är oändligt inte kan få plats i sig självt och skulle tillslut bli så stort att det kollapsar till ingeting till slut. Vilket gör att mitt användande av ordet "halv evighet" skall tas med viss reservation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback