Det här har jag väntat på.

Nu tycks priserna på bostadsrätter falla, och bubblan är på väg att spricka. Jag är i sanning ingen expert på ekonomi, inte ens i närheten. Men jag har tyckt att det har varit en alldeles för våldsam prisökning på någonting som faktiskt är precis samma objekt som tidigare. En lägenhet kan ha ökat i pris trots att det under tiden bara blivit mer sliten och logiskt sett borde falla lite i pris. Det är alltså själva bostadsbristen som har triggat priserna till absurda summor, och som alltid när sådana bubblor spricker så kommer ju allt annat följa efter. För plötsligt har folk lån på pengar som har gått upp i rök. Hoppsan!

Jag tycker givetvis fruktansvärt synd om de som har förlorat eller kommer förlora stora pengar på det här. Det är sorgligt, men ändå får jag känslan av att det inte drabbar någon som är direkt fattig.

Jag som är en ung man utan varken besparingar eller bostadsrätt välkomnar dock detta, förutsatt att man nu ser till att börja bygga billigare hyresrätter. För tidigare har det ju sagt sig självt att om man skulle bygga en massa hyresrätter - så skulle priserna på bostadsrätter förmodligen falla då efterfrågan blir mindre och tillgången större. Men om den här bubblan äntligen spricker så finns det ju ingen ursäkt att inte göra något åt den här bostadsbristen som finns i nästan varje större stad.

För jag är bara jävligt fattig, och jävligt arbetslös. Det kan väl inte bli värre för min del. Men sen så begriper jag ju inget om detta heller, då jag inte ens gått ur gymnasiet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback